بانک جهانی: همه ساکنان نوار غزه با فقر دست به گریبان هستند/ تورم به ۲۵۰ درصد رسیده است

بانک جهانی امروز پنجشنبه اعلام کرد در نتیجه تداوم جنگ مستمر اسرائیل از حدود یک سال پیش، ۱۰۰ درصد ساکنان نوار غزه با فقر دست به گریبان هستند و نرخ تورم به بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

شفقنا: بانک جهانی امروز پنجشنبه اعلام کرد در نتیجه تداوم جنگ مستمر اسرائیل از حدود یک سال پیش، ۱۰۰ درصد ساکنان نوار غزه با فقر دست به گریبان هستند و نرخ تورم به بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش الجزیره، بانک جهانی در گزارشی که امروز تحت عنوان «به‌روزرسانی وضعیت اقتصادی فلسطین» همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد جنگ اسرائیل علیه غزه و آوارگی دو میلیون فلسطینی منتشر کرده است، نوشت: تولید ناخالص داخلی فلسطین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی ۳۵ درصد کاهش یافته که «بزرگترین رکود اقتصادی» برای اقتصاد فلسطین است.

بر این اساس، اقتصاد غزه در این مدت ۸۶ درصد و اقتصاد کرانه باختری ۲۵ درصد کوچک شده است و بیکاری در اراضی فلسطینی به رکوردی تازه رسیده و از ۵۰ درصد عبور کرده است.

این نهاد مالی جهانی پیش‌بینی کرد شکاف و ناترازی مالی تشکیلات خودگردان فلسطین وخیم‌تر شود و در سال ۲۰۲۴ به دو میلیارد دلار برسد (یعنی ۳ برابر سال ۲۰۲۳) و این خطرات جدی برای ارائه خدمات است و می‌تواند منجر به «فروپاشی واقعی» می‌شود.

بر اساس این گزارش، توقف فعالیت‌های تجاری در غزه، خانواده‌ها را بدون درآمد گذاشته در حالی که قیمت کالاهای اساسی به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و نرخ تورم  به بیش از ۲۵۰ درصد رسیده است.

بانک جهانی اظهار داشت: سیستم آموزشی در غزه فروپاشیده و سیستم بهداشت و درمان آسیب زیادی دیده تا جایی که ۸۰ درصد از مراکز درمانی غیر فعال است و نرخ فقر به ۱۰۰ درصد رسیده و در کرانه باختری هم از ۱۲ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافته است.

ارتش اسرائیل با حمایت آمریکا از ۷ اکتبر جنگی ویرانگر را علیه غزه به راه انداخته است که علاوه بر ویرانی‌های گسترده و قحطی مرگبار، بیش از ۱۳۷ هزار فلسطینی را به خاک و خون کشیده و همچنان ۱۰ هزار نفر در زیر آوارها مفقود هستند.

 

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک